Communicatie

Wat zit er veel verschil in de procedures van diverse organisaties. Er zijn kantoren die doen na 1 gesprek al een voorstel. Sommige werkgevers nemen meerdere gesprekken af of laten de kandidaat een assessment maken. Bieden we in één keer het salaris van iemand zijn/haar indicatie of gaan we er iets onder of boven zitten? Soms bespeuren we hier wel twijfel in en horen we een roep om advies. Waar de juiste route ligt, dat kunnen wij niet zeggen, maar we kunnen wel met een organisatie meedenken. Het moet bij je organisatie passen én er moet een logische gedachte (beleid) achter zitten.  Wel zien we gebeuren dat kantoren die langere procedures hebben, een grotere kans hebben om een kandidaat gedurende het sollicitatieproces te verliezen.

“De kandidaat had toch een goed gevoel bij het eerste gesprek?”. Dit klopt ook, maar een andere partij heeft in één keer doorgepakt of er kunnen andere oorzaken zijn. Een sollicitant kan ook vanwege een langere procedure in gesprek gaan met zijn of haar huidige werkgever over het één of ander. Indien je als werkgever zijnde een lange procedure hebt naar het toewerken van een contractvoorstel, heb je een grotere kans dat iemand zich uitspreekt over zijn / haar zoektocht naar een andere baan. Overigens ben ik voor het uitspreken van je wensen of zorgen voordat je gaat solliciteren.

We hebben recent een aantal vergelijkbare situaties mee gemaakt en dat zet ons tot nadenken. Communicatie hierin is heel belangrijk voor ons en ook het uitvragen of iemand echt een andere baan zoekt. Kan iemand zijn/haar ergernissen of wensen intern weghalen of verkrijgen of is dat niet mogelijk? Is de koek op en ben je toe aan een andere omgeving, andere functie? Een ander gevaar is dat iemand meerdere sollicitatieprocedures heeft lopen en hierdoor gevoelig is voor het kantoor wat een snelle beslissing durft te nemen. Misschien zegt dit wat over de kandidaat, maar de kantoren met een lange procedure trekken sneller aan het kortste eind. Vooral bij starters is dit een ‘gevaar’. Zij zijn natuurlijk minder ervaren met solliciteren.

Dit is dan ook de reden dat wij van eerlijkheid, duidelijkheid en transparantie houden. Je hebt mensen die heel loyaal zijn. Ondanks dat iemand aangeeft dat hij/zij geïnteresseerd is een bepaalde vacature, behouden wij het onderbuikgevoel dat iemand twijfelt of enorm loyaal is. Wij geven dit duidelijk aan in onze impressie en als onze klant dit goed leest, weet hij hoe de kandidaat er in staat. Ook indien wij weten dat iemand meerdere procedures heeft lopen, vragen wij om een snelle reactie. Kennelijk ligt de kandidaat goed in de markt en als je hem niet mis wilt lopen moet je niet afhankelijk zijn van een aantal lagen binnen je organisatie voordat je kan beslissen de kandidaat uit te nodigen. Het kan ook een keuze zijn om er niet op in te gaan, omdat je niet de 4e in de rij wilt zijn.

Waar het op neer komt is dat duidelijk, snel en transparant communiceren van groot belang is. Dit geldt voor alle partijen. De kandidaat, de opdrachtgever en natuurlijk ook voor ons.
Wil je niet met ons samenwerken? Geef dit aan, we zullen ons nooit en te nimmer opdringen of achter je rug om gaan. Wil je eerst een belletje of mailtje ontvangen dat wij een kandidaat beschikbaar hebben die zou kunnen passen bij jouw organisatie? Geef dit even aan en wij zullen dit in stand houden. Wil je altijd onze kandidaten ontvangen? Prima, maar zorg er voor dat je tijdig reageert of manage de verwachtingen. Met duidelijke communicatie kan je het verschil maken!

Volgend bericht
We zijn los!

Andere bekeken ook

Menu