Hoe maak ik de juiste keuze voor mijn allereerste echte werkgever?

In mijn werk als recruiter en mede-eigenaar van WeCruite ken ik veel accountantskantoren en ik spreek ook vaak met starters op de arbeidsmarkt om hen te helpen bij het vinden van de juiste baan. Een lastige opgave, want er zijn veel kantoren die in de basis allemaal op elkaar lijken en graag nieuw talent aan willen trekken. Waarschijnlijk heb je als starter op deze krappe arbeidsmarkt straks de luxe om te kiezen tussen verschillende werkgevers, maar hoe maak je nou de juiste keuze?

Het belangrijkste is dat je een keuze maakt voor een kantoor dat goed past bij wie jij bent als persoon. Hiervoor is een goede voorbereiding het halve werk. Klinkt logisch. Je moet je alleen wel op meerdere vlakken goed voorbereid zijn. Enerzijds, is verdieping in de kantoren waar je op gesprek gaat noodzakelijk. Anderzijds, moet je jezelf goed kennen. Op basis hiervan kun je een goede vergelijking maken tussen de kantoren en een keuze maken voor het kantoor waar jij je het meest prettig bij voelt.

Nu is dat nog niet zo makkelijk, want als je op de websites van de verschillende kantoren kijkt, dan zie je dat ze in de basis allemaal op elkaar lijken. Ze bieden vaak dezelfde vormen van dienstverlening aan. Ze bevinden zich allemaal in het MKB segment en de meesten staan dichtbij de ondernemer en willen hem of haar verder brengen. Leuk en aardig allemaal. Concreet weet je nu nog niets over het exacte onderscheid tussen kantoor A en B. Bedenk hiervoor een aantal vragen voor jezelf die je kunt stellen tijdens het gesprek, zodat je het kantoor ook echt leert kennen. Hier mag je best kritisch zijn!  

Nu snap ik heel goed dat het stellen van kritische vragen tijdens je eerste sollicitatiegesprekken best spannend kan zijn, maar het mooie van een gesprek is dat het van twee kanten komt. Niet alleen de werkgever is kritisch op de kandidaat die geselecteerd wordt, maar ook jij als kandidaat mag kritisch zijn in het kantoor dat je selecteert. Sterker nog, het stellen van kritische vragen tijdens het gesprek wekt een goed voorbereide indruk en laat zien dat je niet bang bent om vragen te stellen. Als je later naar klanten moet, wordt ook van je verwacht dat je kritische vragen durft te stellen. Waarom zou je hier dan niet direct mee beginnen in je eerste kennismaking met een werkgever? Bijkomend voordeel is dat je het kantoor goed leert kennen. En daar gaat het allemaal om! Je zal het echte verhaal van het kantoor moeten horen om te kunnen bepalen of dit bij je past of niet. 

Verder is het belangrijk dat je ook van jezelf goed weet waar jij gelukkig van wordt en wat je van een nieuwe werkgever mag verwachten. Dat klinkt makkelijk, maar dat is het niet! Hier ben ik zelf ook maar weer eens achter gekomen toen ik op 21 februari jl. aanwezig was op de speeddatesessie van Business Universiteit Nyenrode. Hier heb ik aankomend studenten van de opleiding accountancy mogen helpen bij de voorbereiding op het voeren van een sollicitatiegesprek met een nieuwe potentiële werkgever. Ik kreeg namelijk de mogelijkheid om individueel met 36 studenten kennis te maken gedurende 5 minuten. Hierin begon ik iedere sessie met dezelfde vragen: ‘Kun je beginnen met een korte pitch?’ ‘Wie ben je?’ ‘Waar kom je vandaan? ‘Waarom kies je voor Nyenrode?’ en ‘Wat verwacht je van een nieuwe werkgever?’ 

Opmerkelijk genoeg kreeg ik op de laatste twee vragen van alle studenten nagenoeg hetzelfde antwoord. Bijna iedere student kiest voor Nyenrode, omdat hij/zij goed is met cijfersgraag direct praktijkervaring op wil doen en iedereen wil zichzelf graag verder ontwikkelen en doorgroeien tot registeraccountant. Op zich plausibel, maar het is opmerkelijk te noemen, omdat dit bij ieder kantoor mogelijk is! Ieder kantoor biedt dezelfde doorgroeimogelijkheden en faciliteert in het hele traject de opleidingen om uiteindelijk registeraccountant te worden. Het verschil zit hem in de concrete invulling. Dit wordt door ieder kantoor anders gedaan en dat is nou net het belangrijkste voor jou als kandidaat. De ene invulling kan goed passen bij persoon A, maar misschien helemaal niet bij persoon B. Met invulling bedoel ik de manier waarop het kantoor omgaat met begeleiding, of je extra vrij mag nemen voor examens, of gaat werk altijd voor studie?, etc. Durf hier vragen over te stellen, zodat je weet wat je mag verwachten op het moment dat je begint met werken.  

Het kennen van jezelf is dus extra belangrijk, omdat je op deze manier ook vragen kunt stellen over deze invulling en op die manier een keuze kan maken voor een kantoor dat qua verwachtingen en werkwijze het beste aansluit op jou persoonlijkheid. Op deze manier is de kans op een goede match het grootst. Dit kan ook verder gaan, dan doorgroeimogelijkheden alleen. Denk bijvoorbeeld aan de mate van digitalisering/automatisering, sfeer op de werkvloer, het gesprek bij de koffiemachine, de grote van de teams waar in wordt gewerkt, etc. Allemaal zaken die bij ieder kantoor anders zijn en qua voorkeuren per persoon verschillend zijn. Kom je beter tot je recht in een klein, informeel team met korte lijntjes? Of ben je meer op zoek naar een grote, internationale omgeving? 

Stel: jij bent een man van 24 jaar en je hebt bijna de hbo opleiding accountancy op zak. Je wilt graag carrière maken en op de lange termijn CFO worden een grote multinational, maar je wilt beginnen in de accountancy om een goede basis te creëren. 

Je weet een paar dingen zeker.
1) Om CFO te worden is het handig als je registeraccountant wordt, dus je moet nog even verder studeren. Het behalen van een master, post-master en praktijkstage is noodzakelijk om je ambitie te verwezenlijken. Het is voor jou dus belangrijk dat je eerste werkgever hier in faciliteert.
2) Verder weet je ook dat je later bij een multinational wilt gaan werken. Deze bedrijven zijn vrijwel allemaal klant bij de Big4 accountantskantoren en niet bij de lokale spelers op de hoek van de straat. Je doet er verstandig aan om daar te beginnen met solliciteren, zodat je hier op de lange termijn naar toe kunt groeien.  

Nu zijn er in principe nog 4 kantoren over. Je schrijft ze allemaal een brief en voegt je cv als bijlage toe. Je mag toevallig bij allen op gesprek en daar begint het allemaal. 4 verschillende kantoren, 4 verschillende teams, 4 verschillende werkwijzen, 4 verschillende manieren van begeleiding, etc. Je doet er verstandig aan om in kaart te brengen waar de verschillen zitten.
Bijvoorbeeld: jij bent een echte sportfanaat en je vindt het belangrijk dat hier tijdens de lunch over gesproken wordt met collega’s. Het is dan wellicht handig om te vragen naar de teamsamenstelling. Kom je terecht in een team waarvan veel mensen ook van sport houden? Of kom je terecht in een carrièregericht team dat liever een vaktechnisch onderwerp aansnijdt in de pauze? Beide situaties kun je in de praktijk tegenkomen. Belangrijk dus, dat je weet in welke situatie jij terecht gaat komen. Op basis van deze antwoorden kom je veel te weten van het kantoor en kun jij de juiste keuze maken. 

 

Het lijkt allemaal makkelijker dan het is, maar solliciteren is dus best lastig. Je wilt het liefst in één keer de goede keuze maken. Samenvattend kunnen we zeggen dat je jezelf goed moet kennen en dat je weet waar jij gelukkig van wordt en wanneer je het beste tot je recht komt. Je werkgever zet je niet in je kracht. Dat doe je zelf! Verder is het belangrijk om je goed in de verschillende kantoren te verdiepen. Wie zijn ze? Waar staan ze voor? En wat betekent dit voor mij als nieuwe werknemer? Maar het allerbelangrijkste is dat je kritisch bent en vragen durft te stellen, want op die manier maak jij de keuze voor de werkgever die bij je past!  

Bij WeCruite helpen we je hier graag mee. Wij kennen ontzettend veel kantoren en kunnen precies aangeven waar de verschillen tussen deze kantoren zitten. Daarnaast nemen we de tijd om jou ook echt te leren kennen. In een kennismaking brengen we samen in kaart wie je bent en wat je nodig hebt om je ambities te realiseren. Op deze manier vinden wij samen de baan die bij jou past.

 

Nieuwsgierig geworden? Neem eens contact met me op, dan help ik je graag verder!

 

Marco Mijnheer
Mede-eigenaar WeCruite
06-36247899 
marco@wecruite.nl  

Vorig bericht
Koffie drinken? Niets te verliezen!
Volgend bericht
Vertel ik mijn huidige werkgever dat ik aan het solliciteren ben?

Andere bekeken ook

Menu