Employer Branding: jouw voorsprong in werving

Stel je voor: nog voordat die veelbelovende kandidaat een vacature heeft gelezen, is hij al enthousiast over jouw organisatie. Dát is de 1-0 voorsprong die je kunt behalen met een sterke employer branding (werkgeversmerk). De employer branding gaat over hoe de buitenwereld jouw organisatie ziet. Het draait niet alleen om het binden van de huidige medewerkers aan jouw organisatie maar ook om nieuwe medewerkers aan te trekken. Wanneer je je hierop focust, kan het de eerste stappen in je wervingsproces vergemakkelijken!

Een sterk imago
Tegenwoordig kan het lastiger zijn om nieuwe, goede medewerkers te werven. De groep actief werkzoekenden is kleiner dan het aantal vacatures. Maar we hebben goed nieuws, want uit onderzoek van Intelligence Group is gebleken dat van de niet-werkzoekende groep, maar liefst 48% wél af en toe de arbeidsmarkt in de gaten houdt. Je moet dus alle zeilen bijzetten om de talenten naar je toe te trekken. Het imago dat jouw organisatie heeft speelt daarbij een grote factor in het wel of niet ontvangen van een sollicitatie.

Het gaat bij employer branding niet alleen om de mooie etalage. Je wilt juist dat de medewerkers tevreden zijn. Waarom? Omdat zij de ambassadeurs zijn! Zij kunnen een authentiek, niet-commercieel verhaal vertellen over waarom werken bij jouw organisatie zo leuk is.

On- en offline versterken
Om je werkgeversmerk meer kracht bij te zetten, kun je gebruikmaken van verschillende vormen. Welke vorm je kiest is geheel afhankelijk van de manier waarop je jouw organisatie in de markt wil zetten.

Social media inzetten is tegenwoordig echt een must. Je kunt je doelgroep bereiken, leads genereren en je naamsbekendheid verhogen op een laagdrempelige manier. Door middel van foto’s, video’s en korte teksten kun je zowel zakelijke als informele verhalen vertellen. De ideale manier om jouw employer branding kracht bij te zetten. Want je kunt de sfeer van het bedrijf laten zien, verspreid over meerdere korte berichten! Het is een soort online visitekaartje. Bedenk daarom goed van tevoren wat je over jouw bedrijf wilt vertellen.

Een Werken-bij pagina kan ook een interessante toevoeging zijn. Hier kun je uitgebreid het verhaal van je organisatie vertellen, zonder dat je een extra lap tekst in een vacature stopt. Deze pagina heb ik voor verschillende klanten mogen ontwerpen en merk een positieve verandering. Niet alleen in het aantal bezoekers van de pagina, maar ook onder de huidige medewerkers.

 

Mijn advies:  “Je laat op een werken-bij pagina zien dat mensen trots zijn op waar ze werken. Dit willen ze ook echt vertellen aan de buitenwereld. Maar zoek hier de afwisseling en consistentie op. Laat niet steeds dezelfde medewerkers in beeld. En zoek naar een vorm die past bij de persoon die je interviewt. Sommigen vinden het niet fijn om op video te staan, maar staan wel open voor een schriftelijk interview. Ook heel belangrijk: zorg dat de pagina regelmatig geüpdatet wordt met een nieuw verhaal. Een oud verhaal of een verhaal van een ex-medewerker is niet interessant en kan zelfs averechts werken.’’

 

Tegenwoordig heeft het gros van de online gebruikers een voorkeur voor bewegend beeld. Daarom is het inzetten van video een goed idee. Wanneer iemand geen tijd heeft om een hele lap tekst te lezen, geeft video de mogelijkheid om het verhaal toch over te brengen. Je kunt niet alleen iemand aan het woord laten maar ook de werkomgeving laten zien. Het geeft veel meer de sfeer weer van jouw bedrijf dan een platte tekst.

Een sterk employer brand
Al deze inspanningen dragen bij aan het vergemakkelijken van het wervingsproces. Potentiële kandidaten kunnen online al goed zien wie je bent en waar je voor staat. Of er een match zal ontstaan, is iets wat iemand al voor het solliciteren aanvoelt. Dit komt omdat je hard hebt gewerkt aan een sterke employer branding.

Wanneer je een vacature deelt, hoef je de extra uitleg over het bedrijf er niet bij te doen. Dit weet de persoon namelijk al! Dat houdt de vacaturetekst lekker to the point.

Mijn laatste tip: zorg dat er altijd linkjes in je LinkedIn/Facebook-berichten verwerkt staan zodat ze door kunnen klikken naar de website. Op Instagram zorg je dat je ‘bio’ up-to-date is en deel je de linkjes in stories (in berichten zijn geen klikbare links mogelijk).

Wil je jouw employer branding aanpakken om het wervingsproces te versterken? We helpen graag! Neem hier contact op.

Deel bericht:

Marita Brouwer

Recruitment Consultant

Deel bericht: